Coraz więcej słyszy się o problemach z opóźnionymi czy odwołanymi lotami. Teraz w okresie wakacyjnym liczba opóźnień rośnie. Często słyszymy w telewizji czy radiu o problemach pasażerów. W lipcu wybuchły strajki w Ryanairze, a w ostatnich dniach głośno było o locie na Dominikanę, którego najpierw opóźnienie wzrastało, a ostatecznie lot został odwołany.
Jeden na 40 lotów Polaków jest opóźniony lub odwołany. W takich sytuacjach linia lotnicza ma wobec nas obowiązki. Dodatkowo mamy prawo do otrzymania odszkodowania w wysokości do 600 € w następujących okolicznościach:
- Jeśli lot był opóźniony o więcej niż 3 godziny w momencie przylotu
- Jeśli lot został odwołany bez uprzedniego powiadomienia
- Jeśli odmówiono wejścia na pokład z powodu większej ilości sprzedanych biletów niż miejsc
Przeczytaj także: Jak uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot?
Opóźnienie ponad 2 godziny
Od tego momentu linia lotnicza ma wobec nas obowiązki:
- Zapewnienie posiłków i przekąsek (odpowiednie do czasu oczekiwania)
- Zapewnienie komunikacji (co najmniej 2 połączenia telefoniczne, faks lub e-mail)
- Transport (gdy wylot nastąpi co najmniej jeden dzień po planowanym odlocie, linie lotnicze powinny zapewnić transport między lotniskiem a hotelem)
- Zakwaterowanie w hotelu (gdy wylot nastąpi co najmniej jeden dzień po planowanym)
Opóźnienie ponad 3 godziny
Gdy opóźnienie wyniesie ponad 3 godziny możemy składać wniosek o odszkodowanie.
W tej sytuacji warto:
- przejść przez odprawę na czas (tj. 2 godziny przed planowanym lotem)
- zostać przy bramce i słuchać ogłoszeń
- spróbować zebrać kilka dowodów opóźnienia np. poprzez zrobienie zdjęcia tablicy odlotów / przylotów
- poprosić o przyczynę opóźnienia
Odwołany lot
Odszkodowanie za odwołany lot przysługuje nam, jeśli nie otrzymaliśmy informacji o anulowaniu co najmniej na 14 dni przed planowanym wylotem. Za loty odwołane w ostatniej chwili, zgodnie z regulacjami, powinniśmy również dostać odszkodowanie. Jednak w większości przypadków linia lotnicza zapewnia lot zastępczy, co ją zwalnia z odpowiedzialności. W przypadku, gdy nasz lot zastępczy dotrze do celu z opóźnieniem ponad 3 godziny w porównaniu z pierwotnym lotem, możemy składać wniosek o odszkodowanie.
Kiedy dowiemy się, że nasz lot jest odwołany warto:
- zebrać dowody odwołania lotu (np. informacyjne e-maile, smsy, listy)
- postarać się o odprawę, jeśli dowiedzieliśmy się o odwołaniu będąc na lotnisku (aby linia lotnicza nie mogła stwierdzić, że ciebie tam nie było)
- zrobić zdjęcie z informacją o statusie lotu za pomocą swojego telefonu
- jeśli to możliwe wymienić się kontaktem z innymi pasażerami, którzy mogą być świadkami faktu, że tam byliśmy.
Odmowa wejścia na pokład
Odszkodowanie za odmowę wejścia na pokład należy się wtedy, gdy nasz lot zastępczy jest opóźniony o co najmniej dwie godziny, warunki wtedy są identyczne jak te w przypadku odwołania lotu.
Podstawa prawna
Odszkodowania za opóźniony i odwołany lot, a także za odmowę przyjęcia na pokład możemy ubiegać się na podstawie rozporządzenia Unii Europejskiej 261/2004. Obowiązuje ono w 28 krajach UE, a także w Norwegii i Islandii. Dotyczy lotów:
- z dowolnego portu lotniczego znajdującego się w państwie członkowskim UE z dowolną linią lotniczą
- z linią lotniczą zarejestrowaną w Unii Europejskiej, a miejscem docelowym jest lotnisko w państwie członkowskim UE, w Norwegii lub Islandii.
Tylko 1% pasażerów linii lotniczych jest świadomych, że mają prawo do reklamacji lotu.
Ile jest czasu na złożenie wniosku?
W Polsce mamy najkrótszy czas – tylko przez rok możemy składać wniosek o odszkodowanie. Taki okres obowiązuje również w Belgii. W większości krajów Unii Europejskiej są to trzy lata.
Wysokość rekompensaty
Wysokość rekompensaty wzrasta wraz z dystansem jaki musi pokonać samolot:
- 250€ do 1500 km
- 400€ od 1500 km do 3500 km
- 600€ ponad 350 km
Dane wskazują, że połowa pasażerów otrzymała od przewoźnika posiłek i napój przy opóźnieniu lub odwołaniu lotu, a co czwarty uzyskał przysługujące odszkodowanie.
Lot z przesiadką
W przypadku lotów z przesiadką, gdzie cała podróż została zarezerwowana na jednym bilecie, czas opóźnienia oznacza czas przybycia do miejsca docelowego. Dopóki loty są pod tym samym numerem rezerwacji, są oceniane jako jeden lot.
W dniu 7 maja 2013 r. Federalny Trybunał Sprawiedliwości orzekł, że pasażerowie z opóźnionym lotem początkowym (lot, który zabiera Państwa do miejsca przesiadki, a nie do miejsca docelowego) wchodzi w zakres art. 3 rozporządzenia WE nr 261/2004. Wtedy należy się nam odszkodowanie za opóźnienie lotu, jeżeli spowoduje to utratę połączenia i skutkuje dotarciem do miejsca docelowego z opóźnieniem wynoszącym co najmniej trzy godziny.
Kiedy przewoźnik może odmówić wypłaty odszkodowania?
Linia lotnicza może tłumaczyć się tym, że trudności były z przyczyn niezależnych od nich. Są to tzw. nadzwyczajne okoliczności, takie jak problemy techniczne (jeśli przewoźnik nie mógł przewidzieć, ani uniknąć problemu technicznego), burza, huragan itp.
Jak ubiegać się o odszkodowanie?
Są dwie drogi ubiegania się o odszkodowanie. Możemy samemu wysłać wniosek do linii lotniczej. Należy najpierw obliczyć kwotę odszkodowania przy użyciu bezpłatnego kalkulatora odszkodowań. Musimy także znaleźć adres linii lotniczych, upewniając się, że jest to prawidłowy adres prawny.
Drugą opcją jest skorzystanie z usług pośrednika i pozwolić, aby naszą sprawą zajęli się eksperci, wystarczy znać numer lotu i jego datę, które należy wpisać na stronie claimflights.pl.
Przykładowe obliczenie odszkodowania
Przeanalizujmy wysokość rekompensaty za opóźnienie lotu dla 5-osobowej rodziny lecącej z Frankfurtu do Nowego Jorku, kwota odszkodowania w tym przypadku to 5 x 600 € = 3000€. Claim Flights pobierze 25% od kwoty 3000 € co daje 750 €. Pozostała kwota 2250 € idzie do klienta. W przypadku, gdy sprawa o odszkodowanie musi trafić do sądu, Claim Flights nie pobierze dodatkowych opłat za usługi prawne, co jest korzystne w porównaniu z firmami konkurencyjnymi.
Czym zajmuje się Claim Flights?
Claim Flights jest jednym z pośredników, którzy walczą o odszkodowanie z liniami lotniczymi w imieniu poszkodowanych pasażerów. Jest to firma zarejestrowaną w Niemczech, działającą także w Polsce, Austrii, Wielkiej Brytanii, Rosji, Francji i Hiszpanii. Działa na zasadzie brak wygranej, brak opłat. Jak już pisałam wyżej, Claim Flights nie pobiera dodatkowych opłat, gdy sprawa o odszkodowanie musi być rozstrzygnięta drogą sądową. Zespół Claim Flights ma wiedzę z zakresu zajmowania się sprawami dotyczącymi linii lotniczych. Mają dostęp do wielu informacji na temat opóźnień i odwołań lotów, które mogą być przydatne przy wnioskowaniu o odszkodowanie za opóźnione lub odwołane loty. Dysponuje obszerną bazą danych (dane ADS-B, baza pogodowa, baza strajków, aktów bożych i baza danych z najnowszymi informacjami).
Podsumowując…
Rozporządzenie WE 261/2004 uprawnia pasażerów do wnioskowania o odszkodowanie do 600€ za opóźnienie lub odwołanie lotu, a także odmowę przyjęcia na pokład. Odszkodowanie za opóźnienie lotu od 250 do 600€ zależy od wysokości opóźnienia po dotarciu do miejsca docelowego i dystansu jaki pokonaliśmy. Ustawa UE 261 dotyczy wszystkich pasażerów linii lotniczych, których lot odbył się z lotniska UE bez względu na linię lotniczą oraz pasażerów, których przylot był na lotnisko w UE, a lot był realizowany przez linię lotniczą zarejestrowaną w UE bez względu na miejsce wylotu (UE lub poza UE)