Jak uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot?

Jak uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot?

Podróże lotnicze są najszybszym sposobem na dostanie się w nawet najodleglejsze zakątki świata. Pozwalają nie tylko na duży komfort, ale także na zaoszczędzenie czasu. Jednak czasem zdarza się, że zaplanowane loty są opóźnione albo w ogóle odwołane. Taka sytuacja przysparza pasażerom wielu problemów – na szczęście istnieje sposób na to, aby otrzymać za nią odszkodowanie. Samodzielne działania mogą być jednak trudne. O pomoc w tej kwestii warto zwrócić się do profesjonalistów.

Kto może pomóc w uzyskaniu odszkodowania za opóźniony lot?

Może to być firma, która na co dzień zajmuje się odzyskiwaniem odszkodowań pieniężnych od linii lotniczych jak np. Air Advisor. Mowa tu o odszkodowaniach za opóźnienia, ale też za odwołanie lotu czy za odmowę wejścia na pokład. Z takich usług skorzystać mogą zarówno klienci indywidualni, jak i firmy. Otrzymanie rekompensaty pieniężnej może wiązać się z niewieloma formalnościami.

Najważniejsze jest, aby poinformować firmę o tym, na czym polegał problem: podając informacje dotyczące daty, numeru lotu i towarzyszących mu okoliczności. Wtedy upoważnione do działań osoby sprawdzają uprawnienia dotyczące odszkodowania w danej sytuacji i zaczynają reprezentować interesy klienta (żądając wypłaty odszkodowania od linii lotniczych, a czasem – w razie konieczności – składając wniosek do sądu). Po otrzymaniu odszkodowania przez osobę poszkodowaną, reprezentująca go firma potrąca dla siebie prowizję (nie dzieje się to w żadnym innym przypadku).

Odszkodowanie za opóźniony lot

Opóźnienia w lotach, z różnych przyczyn losowych, zdarzają się stosunkowo często. W związku z tym taka sytuacja została przewidziana w europejskich przepisach dotyczących odszkodowań – wzięto tu pod uwagę prawa pasażerów. Wiele jednak w tej kwestii zależy od długości trasy i czasu opóźnienia. Brak terminowego transportu wiązać się musi z zapewnieniem pasażerom odpowiedniego komfortu. Mowa tutaj o napojach, posiłkach, bonach żywieniowych, a nawet organizacji noclegu (oraz transportu do niego). Takie usługi przysługują kiedy: lot o długości do 1500 kilometrów opóźnia się co najmniej 2 godziny, lot o długości 1500-3500 kilometrów o minimum 3 godziny, a lot powyżej 3500 kilometrów o 4 godziny. Warto o tym wiedzieć – w razie potrzeby (na europejskich lotniskach) upominając się o swoje prawa.

Po zjedzeniu zapewnionego posiłku i po dotarciu samolotem na miejsce docelowe większość pasażerów nie wraca już do zaistniałego wydarzenia. Wiele osób nie orientuje się w obowiązujących przepisach i prawach, z których mogą skorzystać – a takie istnieją. Jeśli chodzi o odszkodowanie za opóźniony lot, to zostało przewidziane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady. Kwoty odszkodowań wynagradzające opóźnienia wynoszą od 250 do 600 euro. Na ich wysokość wpływ mają długość lotu i czas opóźnienia. Za opóźniony samolot odszkodowanie przysługuje, jeśli na miejsce docelowe dotarło się 3 godziny później niż było to zaplanowane, a kwoty przedstawiają się następująco:

  • 250 euro dla lotów o długości do 1,5 tysiąca km,
  • 400 euro dla lotów wewnątrzwspólnotowych o długości powyżej 1,6 tysiąca km,
  • 400 euro dla lotów innych niż wewnątrzwspólnotowe o długości od 1,5 tysiąca km do 3,5 tysiąca km,
  • 600 euro dla lotów innych niż wewnątrzwspólnotowe o długości powyżej 3,5 tysiąca km.

Odszkodowania nie przysługują jedynie wtedy, gdy opóźnienie było spowodowane nadzwyczajnymi okolicznościami (będą to: niesprzyjające warunki atmosferyczne i zagrożenie bezpieczeństwa – np. alarm spowodowany możliwością ataku terrorystycznego).

Ubieganie się o odszkodowania od linii lotniczych

Warto pamiętać o tym, że zazwyczaj przewoźnicy nie wykazują nadmiernych chęci w informowaniu klientów o przysługującym im prawie. Stąd też warto zatroszczyć się o to samodzielnie, pamiętając zawsze w takich sytuacjach o zachowaniu potwierdzenia odbytego lotu, bo będzie ono potrzebne aby złożyć reklamację i uzyskać rekompensatę. W przypadku rezygnacji z opóźnionego lotu i tak warto dokonać odprawy, ponieważ karta pokładowa (obok biletu oraz potwierdzenia rezerwacji) będzie jednym z najważniejszych dowodów w sprawie. Staje się ona poświadczeniem, że z danego lotu chciało się skorzystać, ale po zmianach czasowych stało się to niemożliwe. Zachować warto również wszelkie paragony za opłaty, których dokonało się z powodu opóźnienia.

Odszkodowanie będzie przysługiwać pasażerowi wtedy, kiedy opóźnienie nastąpiło z winy przewoźnika, czyli było związane z problemami technicznymi albo wpływem innych lotów. Aby takie odszkodowanie uzyskać, czasem ciężko jest to zrobić w pojedynkę. Wybrane linie lotnicze, w związku z dodatkowymi kosztami zazwyczaj nie są chętne do ich wypłacania. Na szczęście o należne pieniądze nie trzeba obecnie walczyć samodzielnie. Pomóc może w tym wybrana firma, która w szybki i łatwy sposób umożliwi uzyskanie pasażerowi rekompensaty – zaraz po złożeniu przez niego reklamacji (co można zrobić przez Internet). Pośrednik załatwi wszystkie formalności i zmniejszy kłopoty pasażera związane z liniami lotniczymi Gdy w grę wchodzi odszkodowanie opóźniony lot można zgłaszać (i się o nie ubiegać) w ciągu trzech lat od opóźnionej podróży.

Marta MuszyńskaMarta Muszyńska

Blogerka, miłośniczka marketingu internetowego. Absolwentka Turystyki i Rekreacji oraz Dziennikarstwa Internetowego. Uwielbia podróżować i planować wyjazdy, chociaż pakowanie nie jest jej mocną stroną. Zakochana w Hiszpanii, często odwiedza wyspy, a jej podróżniczym marzeniem jest Kuba, Patagonia i Filipiny. Lubi zaszyć się w domowym zaciszu z kubkiem zielonej herbaty i książką. W wolnych chwilach aktywnie spędza czas - na rowerze lub w biegowych butach, a zimą na basenie lub łyżwach.

Zarezerwuj nocleg na Booking.com

Booking.com

O mnie

Nazywam się Marta i jestem autorką tego bloga. Miło mi, że tu jesteś :). Kilka słów o mnie… jestem podróżniczką z zamiłowania oraz „turystką” i redaktorką z wykształcenia

Podróże w 2019 roku

Facebok

Instagram