Sezon letni to okres licznych podróży za granicę, w których najczęściej korzystamy z samolotów jako środka transportu. Lotnictwo jest jednym z najszybszych i wygodniejszych sposobów przemieszczania się między miejscami. Warto jednak być przygotowanym na możliwość opóźnienia lub odwołania lotu, co może być nieprzyjemnym doświadczeniem. W tym wpisie przedstawiam sposoby radzenia sobie w takiej sytuacji oraz jak dochodzić swoich praw w sytuacji, w której winny jest przewoźnik lotniczy.
Jakie prawa przysługują Ci, gdy Twój lot jest opóźniony?
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 261/2004 reguluje zasady odszkodowań za odwołane, opóźnione lub odmówione loty z powodu overbookingu. Warunki do uzyskania odszkodowania to m.in.:
- opóźnienie wylotu musi wynosić przynajmniej 3 godziny,
- opóźnienie jest wynikiem bezpośredniej winy przewoźnika,
- czas od opóźnienia nie przekracza roku.
Ważne jest dowiedzenie, że wina za zakłócenie lotu leży po stronie przewoźnika lotniczego. Jeżeli bowiem lot został opóźniony z powodu tzw. „okoliczności nadzwyczajnych”, dochodzenie odszkodowania jest niemożliwe.
Czym są okoliczności nadzwyczajne?
Okoliczności nadzwyczajne to takie, w których przewoźnik nie mógł uniknąć i nie ponosi winy za zakłócenie. Przykłady to ekstremalne warunki pogodowe, zamieszki czy usterki techniczne trudne do przewidzenia. Co ważne, w toku postępowanie to przewoźnik musi udowodnić ich wystąpienie.
Jakie odszkodowanie możesz otrzymać?
Wspomniane wcześniej Rozporządzenie nr 261/2004 precyzuje również wysokość odszkodowania, jakie można uzyskać w przypadku opóźnienia lotu. Kwoty rekompensaty zależą od odległości pomiędzy lotniskami początkowym i końcowym. W zależności od długości trasy możesz uzyskać:
- 250 euro na pasażera – dla lotów o długości do 1500 km,
- 400 euro na pasażera – dla lotów na dystansie od 1500 km do 3500 km (także dla lotów powyżej 3500 km, jeśli zarówno lotnisko początkowe, jak i lotnisko docelowe znajdują się w obrębie Unii Europejskiej),
- 600 euro na pasażera – dla lotów na dystansie powyżej 3500 km.
Obowiązki linii lotniczych w sytuacji opóźnienia lotu
Gdy dowiadujesz się, że Twój lot ma opóźnienie, możesz poczuć się zdezorientowany. W takim momencie warto pamiętać, że pracownicy linii lotniczych powinni przejąć nad tobą opiekę, dążąc do zapewnienia maksymalnego komfortu i minimalizacji negatywnych konsekwencji związanych z opóźnieniem.
Do obowiązków przewoźnika w przypadku opóźnienia lotu należy m.in. zapewnienie napojów i przekąsek dla pasażerów oczekujących na lotnisku. Ponadto, linie lotnicze powinny umożliwić korzystanie z telefonu i wysyłanie wiadomości e-mail. W sytuacji, gdy opóźnienie jest długie, a lot przesunięty na następny dzień, przewoźnik ma obowiązek zapewnić nocleg w hotelu oraz transport między hotelem a lotniskiem.
Warto podkreślić, że nawet jeśli przewoźnik sumiennie wypełni te zobowiązania, to nadal przysługuje Ci odszkodowanie za opóźniony lot. Odszkodowanie i pomoc ze strony linii lotniczych są to bowiem dwie odrębne kwestie.
Jak przebiega ubieganie się o odszkodowanie za opóźniony lot?
Aby skorzystać z prawa do odszkodowania za opóźniony lot, masz możliwość samodzielnie złożyć stosowny wniosek do przewoźnika. Warto jednak pamiętać, że jeżeli przewoźnik odmówi dobrowolnej wypłaty odszkodowania, konieczne może okazać się skierowanie sprawy do sądu, zarówno w Polsce, jak i za granicą. Oczywiście wiąże się to z dodatkowymi kosztami.
Alternatywnie, istnieje opcja skorzystania z usług firm, które specjalizują się w dochodzeniu odszkodowań od linii lotniczych. Jednym z przykładów jest AirCashBack, działający od ponad 10 lat na rynku, pomagający skutecznie pasażerom w dochodzeniu ich praw.
Przeczytaj także: Alpy samochodem – pomysł na objazdową wycieczkę